СЬОГОДНІ: Вівторок, 01.07.2025, 15:51

Зеленський вніс у Раду закон про всеукраїнський референдум. Що він передбачає

Президент Володимир Зеленський вніс до парламенту законопроєкт про народовладдя через всеукраїнський референдум.

Відповідний документ зареєстрований на сайті Верховної ради від 9 червня як невідкладний. Законопроєкт переданий на розгляд керівництву парламенту. Згідно з пояснювальною запискою, законопроєктом передбачаються такі види всеукраїнського референдуму за предметом:

1) затвердження закону про внесення змін до розділів ІІІІXIII Конституції України;

2) вирішення питання загальнодержавного значення;

3) зміна території України (призначається Верховною Радою України відповідно до Конституції України);

4) втрата чинності законом України або окремими його положеннями.

Всеукраїнський референдум за народною ініціативою проголошується президентом відповідним указом.

Референдум за народною ініціативою проголошується на вимогу не менш як трьох мільйонів громадян України, які мають право голосу, за умови, що підписи щодо призначення всеукраїнського референдуму зібрано не менш як у двох третинах адміністративно-територіальних одиниць, зазначених в частині другій статті 133 Конституції України, і не менш як по сто тисяч підписів у кожній з них.

Питання всеукраїнського референдуму повинно мати чітке і зрозуміле формулювання, що не допускає різних тлумачень. Має бути чітка відповідь “так” або “ні”.

Не можуть бути предметом всеукраїнського референдуму питання:

  • що суперечать положенням Конституції України, загальновизнаним принципам і нормам міжнародного права, закріпленим насамперед Загальною декларацію прав людини, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, протоколами до неї;
  • спрямовані на ліквідацію незалежності України, порушення державного суверенітету і територіальної цілісності України, створення загрози національній безпеці України, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі;
  • щодо законопроєктів з питань податків, бюджету, амністії;
  • віднесені Конституцією України і законами України до відання органів правопорядку, прокуратури чи суду.

У законопроєкті вказано, що на всеукраїнський референдум може виноситися одне питання.

Результати народного волевиявлення на всеукраїнському референдумі не потребують затвердження будь-яким державним органом. Рішення, прийняте на всеукраїнському референдумі, може бути змінене виключно шляхом всеукраїнського референдуму не раніше ніж через три роки з дня його прийняття”, — йдеться у документі.

Всеукраїнський референдум не може призначатися (проголошуватися) чи проводитися у разі введення в Україні або в окремих її місцевостях воєнного чи надзвичайного стану.

Референдум не може бути проголошений, якщо Конституційний суд визнав неконституційним винесене питання. У проєкті наголошується, що у держбюджеті окремим рядком щороку мають закладатися кошти для підготовки і проведення всеукраїнського референдуму.

Повідомляється, що розмір фонду всеукраїнського референдуму не може перевищувати двадцяти тисяч розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня відповідного року проведення всеукраїнського референдуму

Проєктом закону розширено коло суб’єктів процесу референдуму, які реєструються у Центральній виборчій комісії як прихильники чи опоненти питання всеукраїнського референдуму.

“Ними можуть бути як політичні партії, так і громадські організації, відповідно зареєстровані у Центральній виборчій комісії. Це сприятиме посиленню легітимації рішень, прийнятих на всеукраїнському референдумі, зміцненню зв’язків інститутів громадянського суспільства з органами державної влади”, — йдеться у пояснювальній таблиці.

Наголошується, що “ключовою новацією” законопроєкту є визначення можливості запровадження електронних процедур під час організації та проведення всеукраїнського референдуму, в тому числі електронних голосувань.

Для забезпечення організації і проведення всеукраїнського референдуму законопроєктом передбачено створення автоматизованої інформаційно-аналітичної системи із забезпечення електронного голосування. У документі йдеться, що на створення такої системи необхідно буде виділити кошти з держбюджету (сума не вказана).

Повідомляється, що законопроєкт “високо оцінений міжнародними організаціями, Національною академією наук України, Національною академією правових наук України як такий, що є помітним кроком уперед у напрямі приведення регулювання референдумів в Україні у відповідність із міжнародними стандартами та кращими практиками”.