СЬОГОДНІ: П’ятниця, 29.03.2024, 13:09

Субсидії на Рівненщині: як можна втратити та в якому випадку доведеться повертати гроші

На Рівненщині станом на 1 травня 2020-го року житлову субсидію отримували 100,1 тисячі домогосподарств. Станом на кінець серпня це число дещо зменшилось і становило 86 тисяч домогосподарств.

Суспільне звернулось в департамент розвитку адміністративних послуг, соціальної, молодіжної політики та спорту облдержадміністрації, аби там дали відповіді на основні запитання людей перед новим опалювальним сезоном. Ці нюанси озвучила перша заступниця директора департаменту Анна Закусілова.

Пільги стають безготівкові, якщо витрачати їх не за призначенням

Щодо пільг: щомісячно надавач послуг надає інформацію про боржників-пільговиків. Якщо він отримав пільгу у готівковій формі, тобто “живі” гроші і витратив їх не на надання пільги, або недостатньо було тієї пільги, щоб покрити витрати, то з наступного місяця пільга надається у безготівковій формі. Тобто, в особистому кабінеті зараховуються ця пільга, гроші розподіляються між надавачами послуг. Тоді вже зловживання, скажімо, неможливе.

Хто може призначити і скасувати житлову субсидію

Варіантів призначення субсидії за зверненням громадянам є кілька: через інтернет-ресурс Мінсоцполітики, поштою, або безпосередньо в управління чи до представника, який є в ОТГ чи сільраді. Рішення про призначення субсидій приймають органи соцзахисту і неважливо, яким способом подана заява.

У травні проведене автоматичне призначення житлових субсидій на новий період з травня 2020 року по квітень 2021 року. У жовтні житлові субсидії будуть розраховуватися автоматично на опалювальний сезон. За новим зверненням житлова субсидія не надаватиметься, якщо в людини, яка претендує на призначення субсидії протягом останніх трьох місяців, є борг за житлово-комунальні послуги у понад 340 гривень.

Частина людей отримує так звані “нульові” субсидії у літній період, а восени їм зроблять перерахунок.

Якщо ви – боржник

Боржнику субсидія може бути призначена виключно за рішенням комісії при міськвиконкомі чи райдержадміністрації, за наявності поважних причин виникнення боргу.

“Всі розуміють, щоб багато хто хворіє, дехто у відпустці – без збереження зарплати, когось звільнено, хтось втратив роботу. В зв’язку з цим було заборонено припинення субсидії на час карантину”, – сказала Анна Закусілова.

Припинення надання житлової субсидії тим, кому вона призначена, в період дії карантину заборонено. Це врегульовано законом.

“В кого є призначена житлова субсидія, але на літо вона становила 0, якщо не відбулося суттєвих змін, про що люди зобов’язані повідомляти до органів соцзахисту – субсидія перерахується без звернення громадянина. Споживачі призначену житлову субсидію можуть отримувати як “живими” грошима, так і у безготівковій формі через “Ощадбанк”. При автоматичному розрахунку вже призначеної субсидії на опалювальний сезон наявність заборгованості не вплине на такий розрахунок “, – пояснила Анна Закусілова.

Відмовити можуть лише у разі нового або повторного звернення. Субсидію призначають до закінчення опалювального сезону, втім, щороку уряд приймає зміни, що передбачають перепризначення субсидій без звернення певним категоріям отримувачів, щоб не створювати черг.

Субсидію можуть припинити у разі, якщо не виконуються умови реструктуризації боргу і до органів соцзахисту вже повідомили, що людина договору не виконує. Але про це не йдеться у період карантину.

Якщо надавачі послуг лякають, що заберуть субсидію

“Кожен мав би говорити в межах своєї компетенції. Надавачі послуг можуть говорити про припинення надання своєї послуги. Якщо споживач не виконує умови договору – йому відключать воду, світло чи газ. Управління соцзахисту може говорити виключно про надання чи ненадання субсидії, але ми не можемо говорити, що ми відключимо воду, світло чи газ”, – пояснила Анна Закусілова.

Але надавачі послуг теж спонукають людей платити, бо кількість боржників росте, пояснила вона. У службі соцзахисту не аналізують борги людей по окремо взятих підприємствах. Ці дані відображені в особистих кабінетах споживачів.

“Зараз у нас карантин до 1 листопада. Але точно можу радити, що треба сплачувати комунпослуги, бо борги ростуть й потім надзвичайно складно їх оплатити. І ми будемо змушені відмовляти у наданні субсидій”, – акцентувала Анна Закусілова.

У департаменті просять не ставитись до заповнення декларації формально й бути чесними. Бо після призначення субсидій вони усе перевіряють і у випадку неточностей можуть припинити субсидію після скасування карантину. Споживачу ж доведеться повертати ці гроші.

У 2019 році, після перевірки, так званої верифікації, контролюючі органи в області виявили понад 202 тисячі невідповідностей інформації, яку отримувачі соцвиплат подали в органи соцзахисту. Її спеціалісти були змушені додатково відпрацьовувати та перевіряти, – уточнили в департаменті розвитку адмінпослуг, соціальної, молодіжної політики та спорту.