СЬОГОДНІ: Неділя, 19.09.2021, 7:46

Населення зони спостереження Рівненської АЕС отримає майже 30 мільйонів гривень субвенції

На фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає у зоні спостереження Рівненської АЕС, у 2020 році уряд спрямував 29 мільйонів 782,242 тисяч гривень державної субвенції.

Відповідно до Закону України “Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку” фінансування заходів щодо соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, здійснюється із спеціального фонду Державного бюджету України за рахунок збору з експлуатуючої організації ядерних установок, якою є Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом».

У зонах спостереження діючих українських АЕС станом на початок 2019 року проживало понад 796 тисяч осіб. На соціально-економічну компенсацію ризику населення зон спостереження чотирьох АЕС Енергоатом за підсумками виробничої діяльності 2019 року відповідно до кількості виробленої електроенергії перерахував до держбюджету 473,4 млн гривень, виконавши відрахування компенсаційного збору у повному обсязі.

Водночас, цьогоріч громадам прилеглих до діючих АЕС територій уряд виділив лише 137 млн 499,5 тис гривень, з яких майже 30 млн грн спрямовані на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення зони спостереження Рівненської АЕС. Дана субвенція є додатковим ресурсом для соціально-економічного розвитку чотирьох районів Рівненщини й Волині.

У поточному році розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам становитиме:

Обласні бюджети:

  • Рівненська область – 6 млн 410,63 тис грн;
  • Волинська область – 2 млн 521,405 тис грн.

Районні бюджети:

  • Маневицький район (Волинська область) – 6 млн 585,36 тис грн;
  • Володимирецький район (Рівненська область) – 8 млн 994,738 тис грн;
  • Сарненський район (Рівненська область) – 650,491 тис грн;
  • Костопільський район (Рівненська область) – 153,6 тис грн;
  • Вараська міська об’єднана територіальна громада (Рівненська область) – 4 млн 466,018 тис грн.

Відповідно до постанови Кабміну субвенція спрямовується, насамперед, на: будівництво, реконструкцію, ремонти захисних споруд цивільного захисту, навчальних закладів, закладів охорони здоров’я, культури, фізичної культури і спорту, об’єктів житлово-комунального господарства, автомобільних доріг та систем зв’язку; закупівлю засобів захисту органів дихання та препаратів стабільного йоду; навчання населення користуванню цими засобами та об’єктами спеціальної соціальної інфраструктури.

У цілому, щорічно на компенсацію ризику уряд спрямовує 137,5 млн гривень. За 2017-2019 роки загальна сума субвенції на ці цілі склала 412,5 млн гривень. Велика частина виділених коштів – понад 310 млн гривень пішла на будівництво та ремонт об’єктів соціальної інфраструктури, 32,6 млн гривень – ремонт захисних споруд цивільної оборони, 9,7 млн гривень – закупівлю препаратів калію йодиду, респіраторів, проведення навчання. Зокрема, виконано ремонт на 91 захисній споруді і 472 об’єктах спеціальної соціальної інфраструктури – закладах освіти та медицини, дорожньої інфраструктури.

За результатами аудиту Рахункової палати встановлено, що за останні три роки жителі зон спостереження АЕС України недоотримали з держбюджету понад 1 млрд грн компенсації соціально-економічного ризику. При цьому, щороку жителі зон спостереження АЕС недоодержували як мінімум майже 250 млн грн компенсації. Як бачимо, лише третина цільового збору з АЕС була спрямована з держбюджету на відповідні заходи.

В грудні 2019 року т.в.о президента Енергоатома Павло Павлишин звернувся до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету з проханням підтримати законопроєкт №2526 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження)». Він відносить збір на соціально-економічну компенсацію ризику виключно до джерел формування спеціального фонду держбюджету та передбачає спрямування усіх отриманих коштів на субвенцію з держбюджету місцевим бюджетам. Цей законопроєкт підтримано Комітетом ВРУ з питань енергетики та житлово-комунальних послуг та Комітет ВРУ з питань екологічної політики та природокористування.