Микола Шустов: «Вудочку дали, а малька не запустили» | Рівненські новини
СЬОГОДНІ: Понеділок, 14.10.2019, 14:53

Микола Шустов: «Вудочку дали, а малька не запустили»

15 травня виповнилася перша річниця існування Олександрійської об’єднаної територіальної громади і рівно рік минув з того часу, як Микола Шустов став головою Олександрійської ОТГ. З нагоди першої річниці, ми поспілкувалися з Миколою Васильовичем про те, які позитивні зміни відбулися в громаді, поцікавилися баченням реформи децентралізації в дії та проблемами, з якими стикається амбітний голова ОТГ.

– Вітаємо вас з першою річницею на посаді голови ОТГ. Яким для вас був цей рік?

– Спасибі за вітання. Впродовж цих 365 днів було напрацьовано чимало, водночас впевнений, що це тільки хороший старт, а попереду багато роботи. І що дуже важливо в цьому процесі – тільки наших зусиль недостатньо, першочергове значення має бажання чи небажання держави розвивати децентралізацію і сприяти тому, щоб об’єднані територіальні громади були справді спроможними.

– Пригадайте, якщо пам’ятаєте, якими були одні з перших рішень, прийняті вами, на посаді голови ОТГ?

– Одне з перших рішень, яке було прийнято мною відразу після створення ОТГ – це те, що ми прийняли на баланс дві нічийні дороги в селах Нова Любомирка та Решуцьк. Здавалося б, тут немає нічого складного, але насправді це дуже серйозна процедура, яка займає тривалий період часу. Потрібно було пройти період підтвердження від усіх структур, на балансі яких може бути дорога, що вона не їхня. Після збору усіх цих даних по процедурі потрібно подати оголошення про те, чи хтось є власником цієї дороги і тільки після усіх цих етапів, відрізок шляху можна взяти на баланс громади.

– На початку існування ОТГ ви ж не мали єдиного бюджету, правильно? Як виходили з цієї ситуації?

– Три сільські ради мали окремі бюджети. А для того, щоб нормально функціонувала громада потрібно було створити єдину бухгалтерію всієї ОТГ, а не кожної сільської ради окремо. Ми мали великі незручності до 1 січня, адже у нас був один голова ОТГ, а три головних бухгалтери сільських рад: Заборольської, Олександрійської та Кустинської. А враховуючи те, що між селами немає нормальної транспортної розв’язки, то для підписування тих чи інших паперів ми часто зустрічалися в районному казначействі і вже там відбувалося підписання документації.

Ми щиро вірили в те, що з нового року наша громада відчує сповна «смак децентралізації», але, на жаль, чуда не сталося.

– Ви сказали, що чуда не відбулося, з чим це пов’язано?

– Деклароване державою гасло щодо ОТГ про те, що «Ми дали вам вудочки, а ви самі ловіть рибу» не справджується. Бо для того, щоб ми могли створити спроможну громаду потрібно залучати інвесторів, які б будували підприємства, створювали нові робочі місця та сплачували податки. А для того, щоб в громаду залучити інвестора, потрібно насамперед створити для нього нормальні умови. Перш за все мова йде про наявність земельної ділянки, щоб збудувати на ній своє підприємство, завод, фабрику… І тут відразу проблема, адже всі потенційно привабливі для інвестора земельні ділянки знаходяться поза межами населених пунктів і ми не маємо змоги ними розпоряджатися.

Землі сільськогосподарського призначення, які знаходяться поза межами населених пунктів, належать Головному управлінню держгеокадастру, інші землі (промислові, лісового фонду, водного чи рекреаційного призначення) знаходяться у розпорядженні обласної державної адміністрації, Кабінету міністрів України чи інших органів центральної влади. Декларовані обіцянки президента про те, що ОТГ зможуть розпоряджатися землями, як в межах населених пунктів, так і за їх межами виявилися неправдивими.

Був внесений законопроект «Про внесення змін до земельного кодексу», але Верховна рада його не підтримала. Після цього Кабінет Міністрів України видав розпорядження про передачу земель сільськогосподарського призначення, якими вони розпоряджаються, для ОТГ. Підписано меморандум про це, готуються документи, але коли це розпорядження вступить в силу – невідомо. І виходить, що в цей час, коли ми реально могли б шукати інвесторів, ми все чогось чекаємо…

– А що з рештою земель – промисловості, рекреаційні ітд, я так розумію, що переважно вони в вашій ОТГ можуть цікавити потенційного інвестора?

– Передача решти земель у власність ОТГ взагалі не розглядається. Ганьба ВРУ, що досі не прийнято таке рішення, яке б стало реальною підтримкою процесу децентралізації. Бо зараз можна констатувати, що розвиток ОТГ фактично заблоковано. Я ще до об’єднання говорив, що якщо держава буде змінювати правила гри під час самої гри, то ні до чого доброго це не приведе. Зараз воно так і сталося, адже влада не виконує того, що задекларовано. Якби ОТГ отримали землю – залучали інвесторів створювали нові робочі місця – наповнювали бюджет ПДФО (податок з доходів фізичних осіб), то це і був би реальний крок для розвитку та процвітання ОТГ.

– А як ви виходите, з ситуації в нинішніх умовах, які знайшли шляхи наповнення бюджету громади?

– В такій скрутній ситуації ми не покладаємо рук, а розуміючи і приймаючи той факт, що “Спасение утопающих — дело рук самих утопающих” реально працюємо на результат. Так, ми передбачили посади начальника відділу фінансів, щоб шукати додаткові можливості наповнення бюджету. А також посаду інспектора праці, який має посвідчення та повноваження державного інспектора праці.

Інспектором праці уже проведено бесіди з усіма роботодавцями ОТГ щодо важливості оформлення працівників. Тепер же якщо вони не будуть виконувати вимоги закону, то ми їх будемо повертати в законодавче русло шляхом штрафів, тим самим наповнюючи бюджет ОТГ.

– Знаю, що з початку року на ОТГ чекали зміни щодо прийняття повноважень, які вам передали з району. Яка ситуація в цьому напрямку склалася в Олександрійській ОТГ?

– В Рівненському районі тільки Олександрійська громада – єдина, яка перейняла всі повноваження, які передали з району. Єдині повноваження, які ми делегували повністю – це управління ФАПами та амбулаторіями. І в мене є пояснення, чому так сталося. Основна причина такого рішення – це наше прагнення уникнути проблем з виплатою заробітної плати працівникам цих структур.

Фінансування первинної медико-санітарної допомоги відбувається через НСЗУ і кошти йдуть напряму до лікаря. У нас немає створено свого ПМСД, ми зараз тільки в процесі його створення і в пошуках головного лікаря. Тому це і є об’єктивна причина того, щоб не було збоїв виплати заробітної плати працівникам медичної сфери, ми не прийняли ці повноваження.

Відповідно до нового закону про освіту нами було переіменовано школи Олександрійської ОТГ на ліцеї. Назву школа у нас залишилася носити тільки Решуцька початкова школа.

– Зрозуміло, що мешканці громади хочуть змін тут і зараз, не розуміючи всіх складнощів процесів, які потрібні для реалізації того чи іншого рішення…

– Це насправді так і є, щоб робити благоустрій, треба, щоб все було документально підтверджено. А для оформлення документів потрібні генеральні плани. Так, одне «чіпляється» за друге і не можна зробити все і зараз. Уявіть, в Заборолі 25 років люди жили без світла через те, що не було генерального плану. Щасливий, що нам вдалося нарешті виправити цю ситуацію.

По Кустину, Решуцьку, Сергіївці ми не могли робити будь-які проекти, бо до нового року в сільській раді не було коштів для їх реалізації. Зараз вже в процесі розробки генеральні плани сіл Любомирка та Три Копці. Робимо коригування генеральних планів по селам Свяття та Волошки, адже вони отримали негативні висновки відповідних органів.

– За рік вашого перебування на посаді в гаражі сільради сформовано ДЕПо, роблять вуличне освітлення, а гучні святкування в Олександрії та Кустині наробили шуму на всю область….Але я ж так розумію, що це тільки початок.

– Ви забули сказати про відкриття довгоочікуваної амбулаторії у селі Забороль, перекриття даху Будинку культури села Олександрія, електрифікацію масиву у Заборолі, розробку проектно-кошторисної документації реконструкції клубу села Забороль, розробку проектів зміни центральної частини села Олександрія, подачу заявки на електрифікацію масиву в селі Пухова, написання проектів вуличного освітлення сіл: Волошки, Свяття, Три Копці та Пухова. І, повірте, це далеко не все, що зроблено чи знаходиться в процесі реалізації. Коли я прийшов на посаду голови ОТГ, я часто говорив про те, що 2019 рік – рік Олександрійської ОТГ, в цьому році не відмовляюся від цих слів і впевнено кажу, що Олександрійська ОТГ №1. Принаймні ми до цього прагнемо і щоденно для цього наполегливо працюємо!

Джерело: Сайт Олександрійської ОТГ